2025 m. gegužės 12-14 dienomis Ekonomikos fakultete vyko Erasmus+ programos strateginės partnerystės KA2 projekto „Design2Freedom: promoting Person-Centred Design applied to disability in higher education“ organizuotas Įtraukiojo dizaino HAKATONAS – “Design2Freedom: į asmenį orientuoto dizaino, taikomo neįgaliesiems aukštosiose mokyklose, skatinimas”.

Įtraukiojo dizaino hakatono tikslas – spręsti kasdienius iššūkius, su kuriais susiduria funkcinės įvairovės žmonės, taikant į asmenį orientuotą dizainą.

Jame dalyvavo studentai ir dėstytojai iš 3 fakultetų: EKF, EIF ir PDF. EIF fakultetą atstovavo Informacijos sistemų I kurso studentai ir dėstytojos: dr. Svetlana Kubilinskienė, Valdona Judickaitė-Žukovskė ir Orunė Gibavičienė.

Iš viso hakatone dalyvavo 38 studentаi, suskirstyti į 6 komandas po 6-7 žmones. Komandas sudarė žmonės, turintys įvairių įgūdžių ir žinių technologijų bei funkcinės įvairovės srityje.

Studentai buvo supažindinti su negalių įvairove, pagrindiniais universalaus dizaino (UD) principais, dizainu grindžiamo mąstymo principais, žiniatinklio preinamumo gairėmis (WCAG 2.2.).

Hakatono metu buvo sprendžiami iš anksto atrinkti šeši iššūkiai, kurie buvo gauti iš „Aklųjų ir silpnaregių asociacijos“ bei Lietuvos autizmo asociacijos „Lietaus vaikai“. Kiekvieną iš šių iššūkių pasiūlė žmogus, turintis funkcinę įvairovę, pagrįstą realiomis kasdieninio gyvenimo kliūtimis ir poreikiais.

Sprendžiami iššūkiai:
  1. Aklam ar silpnaregiui asmeniui keliaujant į įstaigą sunku rasti įėjimą.
  2. Akli ar silpnaregiai asmenys sunkiai orientuojasi dideliuose pastatuose ir klinikose (pvz., „Santaros“ klinikos, VIKO ir pan.), juose lengva pasiklysti. Regėjimo negalią turintys žmonės negali perskaityti rodyklių ar patalpų ženklų.
  3. Kai į stotelę atvažiuoja autobusas, aklas ar silpnaregis asmuo nežino koks.
  4. Bankai ir įstaigos dažnai naudoja eilių valdymo sistemas. Be to, kad jų valdymo ekranas valdomas lietimu, akli ar silpnaregiai asmenys negali matyti lentelės ir žinoti, kada ateis jų eilė eiti pas konsultantą.
  5. Iššūkis, kurį patiria asmenys su ASD, ADHD ir kt. nematoma negalia. Pagal  šaukštų teoriją sukurti programėlę, kuri padėtų valdyti energijos lygį (jėgas). Programėlė turi padėti sudaryti dienotvarkę, kur kiekvieną žingsnį galima matuoti šaukštų skaičiumi.
  6. Studentams turintiems negalią ir/ ar specialiųjų poreikių reikia prašyti kolegijos pagalbos studijose. Sukurti programėlę bendravimui tarp studento ir kolegijos spec. pagalbos specialisto.

Hakatone studentų sukurtus iššūkių sprendimus vertino komisija, kurią sudarė įvairių sektorių ir profilių atstovai:

-Vilmantas Balčikonis, Lietuvos aklųjų ir silpnaregių asociacijos vice prezidentas
-dr. Laura Gžegoževskė, EIF prodekanė
-Marius Ignatonis , Vilniaus kolegijos Projektų skyriaus projektų vadovas

-Inga Pašiušienė, EKF Studijų skyriaus vedėja


Hakatone pirmą vietą užėmė komanda sukūrusi prototipą „Skambanti kryptis“, sprendusi 3 iššūkį. Komandą sudarė studentai: Izaijas Dirgėlas (EIF), Augustinas Jazgevičius (EIF), Saulė Jurkevičiūtė (EIF), Nojus Nabažas (EIF), Laura Kravčuk (PDF), Tomas Navickas (EKF).


Antrą vietą laimėjo komanda “Sense Way”,  nagrinėjusi 4 iššūkį. Komadoje buvo studentai: Arminas Keršys (EIF), Sara Kulauskaitė (EIF), Danila Murašov (EIF), Tomas Pojawis (EIF), Dangis Simanavičius (EIF), Ernest Vasilevskij (EKF).


Trečia vieta atiteko komandai „Takto“ su 2 iššūkiu. Komandą sudarė studentai: Benas Benediktavičius (EIF), Ernestas Bernatavičius (EIF), Livija Klimkevičiūtė (EIF), Mantas Mikailionis (EIF), Laurynas Raščius (EIF),  Eglė Sadauskaitė (EIF), Maksim Trachnevičius (EKF).


Sveikiname!